Can Tinturé. La memòria que queda

1939 ESPLUGUES

L’exposició

Exposició de petit format inclosa en el projecte 1939 L’abans i el després, organitzat per la Diputació de Barcelona.  La mostra recupera la memòria de Can Tinturé, actualment museu, durant la Guerra Civil, tant l’edifici com la col·lecció que acull.

La mostra estava formada per dos microàmbits: L’edifici: l’ abans i el després i La col·lecció. Salvador Miquel o el Salvador de rajoles, i un plànol amb el títol Esplugues 1936-1939 en el qual estaven registrats alguns dels indrets i edificis que també van ser protagonistes durant el conflicte.

L’edifici: l’ abans i el després

L’esclat de la guerra i l’ inici de la revolució durant el juliol de 1936 van propiciar l’abandonament de la seva única propietària, Enriqueta Munné, vídua de Joan Tinturé Campreciós, cap a Barcelona i va deixar en mans dels seus masovers la cura de l’edifici.

Durant el mes de març de 1937, l’Ajuntament concedeix l’edifici Can Tinturé a les Joventuts Llibertàries, que el van convertir en la seva seu duranat el conflicte. Una dada poc coneguda és que, en data 14 de novembre de 1938, la Generalitat notifica a l’alcalde l’anunci de la constitució d’ Amigos de Méjico amb domicili a Can Tinturé, una associació relacionada amb l’exili republicà cap a Mèxic.

La col·lecció. Salvador Miquel o el Salvador de rajoles

Salvador Miquel Laporta (1900-1983), va néixer a la Barceloneta . La casa familiar era una sastreria, fundada l’any 1870 pel seu avi, Antoni Miquel Fàbregas. En un entorn familiar favorable, s’incorpora a la vida cultural del barri de manera molt activa i dinàmica. El seu interès per les rajoles de mostra  va venir de la mà de Josep Roig Raventós, que li advertiria del seu valor poc reconegut. Aquestes rajoles eren presents en habitatges senzills de la Barceloneta.

Amb la Guerra Civil, la Barceloneta serà insistentment bombardejada per l’aviació italiana. A la seva fi, tant Salvador Miquel com el seu pare seran empresonats a la reconvertida presó del Cànem, antiga fàbrica del Poblenou. El març de 1940, es reobre la sastreria i Salvador inicia, en paral·lel, de manera sistemàtica i escrupolosa, la recol·lecció de rajoles de mostra, convençut del perill que desapareguin en un barri immers en enderrocs, reconstrucció i  nova construcció d’edificis.

Activitats

26.09.19

Presentació 1939 Esplugues, i inauguració de les exposicions temporals

15.10.19

1939, Esplugues. Visita guiada amb motiu del Dia de les víctimes del franquisme

Visita exclusiva de la mà de Jordi Amigó i Roser Vilardell

29.09.29 i 06.10.19

Lluita i resistència. Els últims dies del conflicte a Sant Pere Màrtir

Itinerari teatralitzat a la muntanya de Sant Pere Màrtir recuperant la memòria dels dies 24 i 25 de gener de 1939. Recreació teatral de la fugida dels últims soldats republicans de la muntanya de Sant Pere Màrtir, punt estratègic durant tot el conflicte

02.10.19

Conferència L’entrada dels nacionals al Baix Llobregat

Inici del cicle de conferències “1939, Esplugues” amb una xerrada a càrrec de l’historiador Jordi Amigó sobre del pas de les tropes nacionals pel Baix Llobregat i la seva reorganització abans d’entrada a la Ciutat Comtal

17.10.19

Club de lectura . Quatre dies de gener

La Biblioteca Pare Miquel va escollir pel club de lectura de tardor, la novel·la de Jaume Fabra ambientada en els últims dies de conflicte a la ciutat de Barcelona. La sessió de debat la van poder fer a les sales del museu combinada amb una visita a les exposicions temporals

13.11.19

Conferència 1939, any zero

L’ AMPEL s’afegia al programa “1939 Esplugues”, amb la xerrada del Carles Santacana, professor de història contemporània de la Universitat de Barcelona, sobre com l’any 1939 va suposar la fi de totes les esperances republicanes, i va fer balanç del que va suposar la immediata i dura postguerra.

04.12.19

Conferència Esplugues 1936-1939. Fent memòria

L’historiadora i directora dels museus, Roser Vilardell Tarruella, va tancar el cicle de conferències amb una xerrada sobre alguns dels fets històrics esdevinguts durant la Guerra Civil a Esplugues que va despertar gran interès entre la població local.

14.12.19

Sortida a les Terres de l’Ebre

Els Amics dels Museus van incloure en el seu programa de sortides, la visita a diversos escenaris de la batalla de l’Ebre, concretament a la població de Riba-roja d’Ebre, on també van poder visitar els forns d’oli de ginebre.

26.01.20, 16.02.20 i 01.03.20

Ruta Esplugues 1936-1939

El programa d’activitats es tancava d’una manera original, amb una ruta semiteatralitzada per apropar-nos a la història d’Esplugues, amb la col·laboració de L’Endoll, grup de teatre de l’Avenç. Una passejada per diversos indrets de la ciutat tot descobrint alguns dels espisodis més significatius de la guerra i la postguerra.

A causa de l’interès que va despertar l’activitat, es van haver de fer dues sessions extraordinàries, una manera immillorable de cloure un programa d’activitats que ha estat el principi d’un nou àmbit de treball municipal: el nou servei de Memòria Democràtica.