El dissabte 3 d’octubre va tenir lloc la sortida “Farmàcies antigues a la Barcelona actual”que va servir com acte de clausura de l’exposició Cerámica per a la Salut.

Tot i que el dia es va aixecar plujós, la convocatòria va ser un èxit, i més de 30 persones ens van acompanyar per conèixer dues farmàcies completes dels segles XVIII i XIX.

De la mà de Josep Maria Rovira, farmacòleg i membre de l’Associació Catalana de Ceràmica, vam descobrir un conjunt patrimonial sorprenent, i ens vam endinsar en la història de la Farmàcia a l’estat espanyol.

rovira

Les dues farmàcies originals estaven ubicades en una petita població de la província de Burgos, i van pertànyer la mateixa saga familiar. Per circumstancies diverses, ambdós negocis van tancar les seves portes d’un dia per l’altre, fet que ha permès recuperar els conjunts exactament com eren quan estaven en funcionament.

La primera farmàcia va obrir les portes a mitjans del segle XVII i va passar per les mans de tres generacions de la mateixa família. La falta d’hereus mascles va precipitar el seu tancament ja que la legislació de l’època no permetia a les dones ser les titulars d’una farmàcia.

Destaquen en aquesta primera farmàcia els pots i gerres de ceràmica decorats amb una àliga bicèfala, que segons s’ha pogut demostrar, van ser encarregats a la fàbrica de Villafeliche a la província de Saragossa.

aliga

A l’època, un farmacèutic quan havia d’obrir un nou establiment encarregava a una sola fàbrica de ceràmica tots el conjunt de objectes ceràmics que podia necessitar, creant un conjunt homogeni que identificava el seu establiment.
Però el temps passava i el pots es trencaven, i quan havien de reposar optaven per comprar els nous pots a una fàbrica més propera i triaven models estàndards.

Comparacio

També s’hi poden veure altres recipients de vidre, així com morters, aparells de coure per destil·lar medicaments i la taula d’apotecari.

taula

Després d’uns anys d’inactivitat, la família va poder reobrir la apotecaria quan una de les seves filles es va casar amb un farmacèutic titulat. Un establiment completament nou que responia a les necessitats de finals del segle XIX i incorporava tots els avenços tècnics i mèdics del moment.

En aquesta farmàcia trobem una àmplia mostra de medicaments, molts dels quals, van ser utilitzat fins no fa gaires anys i van retornar molts dels assistents a la seva infantesa.

medicaments2.
Amb aquesta sortida es tancava la programació a l’entorn de l’exposició Ceràmica per a la Salut, que ha ocupat la primera planta del Museu Can Tinturé entre maig i octubre d’aquest any, i de la qual han gaudit més d’un miler de visitants.