Dones i Museus

Un coronament modernista, una de les llavors de La Col·lecció dels Museus d’Esplugues

La nostra peça protagonista és un coronament modernista produït a la fàbrica Pujol i Bausis entre finals dels segle XIX i principis del XX.

Estem davant una peça de ceràmica que destaca per la seva bellesa i  nivell de detall. Un exemple de ceràmica modernista aplicada a l’arquitectura que trobarem a l’exposició temporal ”Lutum, l’essència dels edificis” que es podrà visitar a Can Tinturé a partir del 15 de febrer.

Una peça que trobem documentada al càtelg de peces de volum  de la fàbrica Pujol i Bausis.

Col·lecció privada

Aquesta peça és una de les més destacades del Fons Pujol i Bausis dels Museus d’Esplugues de Llobregat. Estem parlant d’una col·lecció molt especial: 100% Esplugues i formada per més 15.000 peces de ceràmica.

És un conjunt molt heterogeni en el qual trobem peces molt diverses, des de rajoles, botons, escates, respiralls, mosaics, fins a obres de gran format com el nostre Coronament.

El motiu de tanta diversitat de peces és el seu origen: totes són peces que es van recuperar de l’antiga fàbrica Pujol i Bausis “La Rajoleta” després del seu tancament, quan l’Ajuntament en va adquirir el recinte.

Algunes estaven a magatzems o dipòsits i d’altres provenen d’excavacions arqueològiques.

Juntament amb aquestes peces es va recuperar un fons documental de gran valor que es conserva a l’Arxiu Municipal.

Excavacions al reciente de La Rajoleta. Arxiu fotogràfic Museus d’Esplugues

Es tracta de produccions que, per diversos motius, no es van arribar mai a vendre o col·locar al seu destí, però que ens ofereixen una visió de les diferents etapes productives de la fàbrica, des del Modernisme fins a la producció dels anys 60 i 70. També ens introdueix  en la diversitat de les produccions de la fàbrica, des de ceràmica funcional fins a obres artístiques, passant pels aïllants elèctrics.

Durant la recerca a l’entorn de la nova exposició temporal “Lutum, l’essència dels edificis” s’han localitzt diversos exemples del nostre cororament que sí van arribar al seu destí. Els trobem rematant edificis de l’època a la ciutat de Barcelona

Aquest conjunt de peces, el Fons Pujol i Bausis, van ser la llavor a partir de la qual va néixer La Col·lecció dels Museus d’Esplugues, que ha anat creixent amb el temps amb compres, donacions o recuperacions, que al llarg del 2023 anirem desgranant.